dimecres, 21 de maig del 2014

L’agressivitat dels nens de 3 a 6 anys.

Moltes vegades ens hem tingut de parar a pensar sobre l’agressivitat dels nostres alumnes i fills.
Podríem afirmar que la violència s’aprèn. Malgrat que els impulsos agressius són comuns a tots nosaltres, la forma d’expressar-los és diferent a cada individu.
"Niños del Gran Circo Italiano"
Hi ha casos en que els nens són especialment agressius i són una font de conflictes per a tothom.  L’infant que es comporta constantment d’aquesta manera, sol sentir-se malament i sovint no sap relacionar-se d’una altra manera.
L’agressivitat varia en l’edat a mesura que l’infant adquireix noves eines d’expressió i de coneixement. Les conductes agressives solen arribar entre els 2 i 3 anys i van evolucionant des de les agressions de tipus físic fins a expressions verbals. Les agrecissins físiques van disminuint a mesura que l’infant creix.
A partir dels 4/5 anys l’agressió corporal encara hi es present, però en aquesta edat entra en joc el llenguatge, els insult, les males contestacions i les mentides.
Ara us donaré uns quants consells i orientacions:
  • Cal buscar les causes del comportament.
  • L’adult com a model. Els infants tendeixen a imitar els models de referència. Per tant, cal que els adults prenguin consciència del seu comportament .
  • Buscar les causes del comportament. Assegurar-nos que el comportament no és degut a causes orgàniques.
  • L’adult com a model. Els nens i nens tendeixen a imitar els models de referència.
  • Cal que els adults siguin conscients que el seu comportament és un model a imitar.
  • L’infant ha de prendre consciència que els comportaments agressius no són adequats i ha de saber quines són les conseqüències reflexionant sobre les conductes acceptables i les no acceptables.
  • Sistema d’estratègies. Quan un infant té un comportament agressiu amb la intenció d’assolir un objectiu. Cal ensenyar-li noves estratègies per a obtenir els mateixos objectius.
  • Evitar càstigs i amenaces. Si responem a una conducta agressiva mitjançant una amenaça verbal, física o afectiva, estem reforçant la idea que aquesta és la millor manera de resoldre els problemes. Hem de mantenir una disciplina d’una manera raonada, coherent i conseqüent amb l’acció.
  • Canalització de l’agressivitat.  Buscar activitats per descarregar energia i en les quals els nens/es aprenguin a respectar les normes i a treballar en equip.
  • Crear un clima de confiança. Actitud d’aproximació, que el nen es senti estimat i confiï en la relació amb els adults que l’envolten Tenir presents les possibilitats reals del nen. No crear expectatives massa allunyades
  • Ser coherent amb els criteris educatius. Hi ha d’haver uns criteris comuns i coherents entre els membres de l’entorn familiar sobre allò que està permès i allò que no, allò que és acceptable i allò que no ho és.
  • Dedicar temps als fills. Això comporta ser sensible i comprensiu a les necessitats dels nens i tenir habilitat per veure les coses des del punt de vista dels altres.
Esperem que us sigui d'utilitat.

Autora: Xènia López Mas

2 comentaris:

  1. Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
    Una vegada llegit l'agresivitat dels infants, si ocorreix algún cas que aquests consells i orientacions no es compleixen que podem fer?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs no s'ha de tenir por i buscar ajuda. A vegades el coratge excessiu dels nens requereix més acció que la disciplina dels pares. Si el xiquet sembla comportar-se agressivament la major part del temps, si sembla espantar o molestar als altres xiquets, o si els teus intents d'alleujar la situació no semblen tenir molt efecte, parla amb el metge, qui et recomanarà a un conseller o psicòleg infantil. junts es poden determinar la base del problema i ajudar a solucionar-ho.

      Elimina