El desenvolupament del nen petit depèn de la maduració
del sistema nerviós i del món que l'envolta.
El creixement físic i desenvolupament psicomotor fins als
2 anys està caracteritzat per importants canvis.
En primer lloc trobem el creixement físic durant el
desenvolupament prenatal. És el període de l’embaràs i té una durada de 9 mesos
aproximadament. Es comença a desenvolupar i forma la figura final del nen.
Passats els nou mesos, l'embrió humà ja és prou
desenvolupat per a sobreviure per si sol. El nounat s'independitza de la seva
mare i s’adapta ràpidament al nou entorn. Exerceix les funcions que fins ara la
mare feia per ell:
- Respiratòria
- Circulatòria
- Digestiva
- De regulació de la temperatura
El creixement està controlat per mecanismes endògens (els
processos neurològics i els hormonals) i també per mecanismes exògens
(processos psicològics i socials) tenen una influència important i indubtable.
L'objectiu del desenvolupament psicomotor és el control
del mateix cos fins que sigui capaç de realitzar totes les possibilitats d'acció
i expressió que a cadascú li siguin possibles. Aquest procés maduratiu es va
enriquint amb el que anomenem psicomotricitat fina: és el domini dels moviments
corporals més precisos que suposen el control sobre les necessitats per
utilitzar les mans com a instruments de precisió, com per exemple, menjar,
escriure, retallar…
I en segon lloc trobem el desenvolupament físic i
psicomotor dels nens de 2 a 6 anys.
Sabem que la velocitat del creixement és més ràpida als
dos primers anys. Augmenten regularment la seva talla i pes durant els anys de
preescolar. A partir dels 3 anys els nens i les nenes creixen 5-6 cm i
augmenten 2-3 kg per any, de forma molt regular i estable. Fins als 7 anys, els
nens mantenen sobre les nenes un lleuger avantatge (ells mesuren un parell de
centímetres més que elles).
El domini complet dels processos d’atenció no tindrà lloc
fins uns anys després. Ocorren avenços importants, els més destacats tindran
lloc en els anys en què comencen educació primària. El bon control es
perfeccionarà i s’estendrà en les cames (llei cefalo - caudal). A més el
control anirà arribant a poc a poc a les parts més allunyades de l’eix corporal
fent possible un maneig dels músculs que controlen el moviment del canell i
dels dits (llei pròxim – distal).
La majoria dels canvis que es produeixen en aquesta edat
es relacionen amb el progrés en dos fronts contradictoris entre sí: la independència
i la coordinació.
El camí fins al domini psicomotor són:
- Psicomotricitat invisible: són els aspectes difícils de percebre a primera vista, però que afecten aspectes fonamentals per al desenvolupament psicomotor:
- Tonicitat muscular
- Equilibri
- Control respiratori
- Estructuració de l’espai i temps
La lateralitat és la conseqüència de la distribució de
funcions que s'estableix entre els dos hemisferis cerebrals. D'aquesta
distribució depèn la utilització preferent d'un costat o l'altre del cos (dret
o esquerre) per executar determinades respostes o accions.
Es produeix entre els 3 i els 6 anys. Si no està ben
definida, convé lateralitzar al nen a un costat o l'altre al voltant dels 5
anys, si té les mateixes possibilitats en un costat que en l’altre convé
lateralitzar cap al costat dret.
Aquestes preferències poden ser homogènies, és a dir,
quan mà, peu, ull i oïda ofereixen una dominància en el mateix costat ja sigui
en el costat dret (dretà) o esquerre (esquerrà).
Quan es dóna la lateralitat creuada el més freqüent és
que el braç i la cama estiguin homogèniament lateralitzats. En aquests casos
també es parla “d’asimetria funcional".
La lateralitat creuada mà-ull, és sinònim de problemes en
l'aprenentatge, en especial en els processos de lectura i escriptura.
Per finalitzar, concloc que és necessari recórrer un camí
amb tres grans etapes:
- Exploració d’un mateix i observació dels altres.
- Presa de consciència del mateix cos i de les seves limitacions i possibilitats.
- Coordinació, estructuració i integració a una representació global i coherent
Webgrafia:
http://www.psicodiagnosis.cat/
http://blocs.xtec.cat/efsigimnasticano/files/2009/11/desenvolupament-lateral.doc
http://ca.wikipedia.org/wiki/Infantesa
Autora: Mònica Miralles Vergés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada