dissabte, 22 de març del 2014

Creixement físic i desenvolupament psicomotor durant la infància

El desenvolupament del nen petit depèn de la maduració del sistema nerviós i del món que l'envolta.


"Embarazada"El creixement físic i desenvolupament psicomotor fins als 2 anys està caracteritzat per importants canvis.

En primer lloc trobem el creixement físic durant el desenvolupament prenatal. És el període de l’embaràs i té una durada de 9 mesos aproximadament. Es comença a desenvolupar i forma la figura final del nen.

Passats els nou mesos, l'embrió humà ja és prou desenvolupat per a sobreviure per si sol. El nounat s'independitza de la seva mare i s’adapta ràpidament al nou entorn. Exerceix les funcions que fins ara la mare feia per ell:
  • Respiratòria
  • Circulatòria
  • Digestiva
  • De regulació de la temperatura


El creixement està controlat per mecanismes endògens (els processos neurològics i els hormonals) i també per mecanismes exògens (processos psicològics i socials) tenen una influència important i indubtable.

L'objectiu del desenvolupament psicomotor és el control del mateix cos fins que sigui capaç de realitzar totes les possibilitats d'acció i expressió que a cadascú li siguin possibles. Aquest procés maduratiu es va enriquint amb el que anomenem psicomotricitat fina: és el domini dels moviments corporals més precisos que suposen el control sobre les necessitats per utilitzar les mans com a instruments de precisió, com per exemple, menjar, escriure, retallar…

I en segon lloc trobem el desenvolupament físic i psicomotor dels nens de 2 a 6 anys.
Sabem que la velocitat del creixement és més ràpida als dos primers anys. Augmenten regularment la seva talla i pes durant els anys de preescolar. A partir dels 3 anys els nens i les nenes creixen 5-6 cm i augmenten 2-3 kg per any, de forma molt regular i estable. Fins als 7 anys, els nens mantenen sobre les nenes un lleuger avantatge (ells mesuren un parell de centímetres més que elles).

El domini complet dels processos d’atenció no tindrà lloc fins uns anys després. Ocorren avenços importants, els més destacats tindran lloc en els anys en què comencen educació primària. El bon control es perfeccionarà i s’estendrà en les cames (llei cefalo - caudal). A més el control anirà arribant a poc a poc a les parts més allunyades de l’eix corporal fent possible un maneig dels músculs que controlen el moviment del canell i dels dits (llei pròxim – distal).
La majoria dels canvis que es produeixen en aquesta edat es relacionen amb el progrés en dos fronts contradictoris entre sí: la independència i la coordinació.

El camí fins al domini psicomotor són:
  • Psicomotricitat invisible: són els aspectes difícils de percebre a primera vista, però que afecten aspectes fonamentals per al desenvolupament psicomotor:
  • Tonicitat muscular
  • Equilibri
  • Control respiratori
  • Estructuració de l’espai i temps


La lateralitat és la conseqüència de la distribució de funcions que s'estableix entre els dos hemisferis cerebrals. D'aquesta distribució depèn la utilització preferent d'un costat o l'altre del cos (dret o esquerre) per executar determinades respostes o accions.

Es produeix entre els 3 i els 6 anys. Si no està ben definida, convé lateralitzar al nen a un costat o l'altre al voltant dels 5 anys, si té les mateixes possibilitats en un costat que en l’altre convé lateralitzar cap al costat dret.


"Niños hacen acrobacias, Quilombo, Sao Paulo, Brasil"Aquestes preferències poden ser homogènies, és a dir, quan mà, peu, ull i oïda ofereixen una dominància en el mateix costat ja sigui en el costat dret (dretà) o esquerre (esquerrà).
Quan es dóna la lateralitat creuada el més freqüent és que el braç i la cama estiguin homogèniament lateralitzats. En aquests casos també es parla “d’asimetria funcional".
La lateralitat creuada mà-ull, és sinònim de problemes en l'aprenentatge, en especial en els processos de lectura i escriptura. 

Per finalitzar, concloc que és necessari recórrer un camí amb tres grans etapes:
  • Exploració d’un mateix i observació dels altres.
  • Presa de consciència del mateix cos i de les seves limitacions i possibilitats.
  • Coordinació, estructuració i integració a una representació global i coherent

Webgrafia:
http://www.psicodiagnosis.cat/
http://blocs.xtec.cat/efsigimnasticano/files/2009/11/desenvolupament-lateral.doc
http://ca.wikipedia.org/wiki/Infantesa

Autora: Mònica Miralles Vergés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada