Aquest article va dedicat a totes aquestes persones que
estimen els fills i saben valorar la feina de totes aquelles persones que
dediquen el seu temps en millorar la seva educació.
M’agradaria parlar d’una d’aquestes persones, per a donar
conèixer una petita part del seu treball el psicopedagog dibuixant i pensador
Italià Francesco Tonucci (Fano 1941) també conegut pel pseudònim de “Frato”, fa
una crítica a l’escola actual i té diferents idees per a modificar-la.[1]
Per a Tonucci els nens han de participar en la gestió i en les decisions de
l’escola per a sentir-se lliures i aconseguir una escola democràtica. Dóna
molta importància a la lectura en veu alta i creu que els nens han de tenir a
les tardes més temps lliure i pocs deures, ja que, en horari escolar estan
suficient temps a les aules, s’ha de deixar que els nens expliquen les seves
experiències i escoltar-los per oferir el millor camí per al seu progrés. Per a
ell, els nens no són recipients buits de coneixements, tenen les seves pròpies
vivències i formes de pensament i s’han d’escoltar i crear entre tots els
coneixements. Afirma que si ens centrem menys en el que se sap fer, i més en el
que som capaços d'arribar a fer, tindrem nens més motivats i menys frustrats
que ajudaran a crear persones més segures de si mateixes. També pensar que el
mestre és qui ha de seguir a la classe per a poder avaluar els progressos dels
nens i seria millor canviar les aules per tallers on els alumnes estarien
sempre envoltats d’allò que estan estudiant en aquest moment com potser un laboratori,
un taller de música amb instruments per a practicar o escoltar… El pedagog
Francesco Tonucci creu en una escola capaç de promoure totes aquestes idees de
treball en grup i incloure la família i la cultura dintre d’aquesta per a
formar persones capaces de respectar-se, ser individuals, lliures i tenir les
seves pròpies opinions i crear el coneixement entre docents i alumnes i així
aconseguir millorar l’avui i crear un futur millor.[2]
Francesco Tonucci ha escrit molts de llibres de
pedagogia, el més important és “la ciudad de los niños (1991)” amb el qual va
experimentar en una escola d’un poble Italià les seves idees.
Estic d’acord en moltes de les idees d’aquest home, ja
que, educar no és responsabilitat d’una sola persona sinó de tot l’entorn, els nens
tenen tota una vida per experimentar i tot el que veuen és un referent i moltes
vegades els nens actuen per mimetisme per la qual cosa tant l’escola com
l’entorn formen part de la seva educació.
[2] http://geaeducadores.blogspot.com.es/2012/11/francesco-tonucci.html
Autora: Mònica Miralles Vergés
Autora: Mònica Miralles Vergés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada